Khamis, 29 November 2012

nak tahu tak :) ...

Assalamualaikum semua :) ..

sahabat semua pernah dengar tak cerita pasal roh orang soleh disambut oleh Malaikat? pernah?? x pernah?? x pew.. meh nk cite meh.. :D ..

Berkata Imam al Ghazali dalam kitabnya, 'Kasyful ulumil akhirah'. apabila malaikat maut mengambil roh orang yang mati, ia akan di samn=but oleh 2 orang malaikat yang sngt cantik dengan pakaian yg indah and bau-bauan yang sngt2 wangi. 2 malaikat tu mengambil roh tersebut dan dibalut dengan kain sutera yg diambil dari syurga.. 

mase tu, menurut Imam al - Ghazali. roh manusia tu sama besar dengan jasadnya masa hidup dengan keadaan sempurna tanpa cacat cela, dengan fikiran n ilmu pengetahuan yang sempurna mcm  ilmu yang roh ni ada masa dia hidup dulu. kemudian roh tersebut diangkat oleh malaikat ke langit, melalui roh orang yg telah mati terdahulu. keadaan roh-roh itu seperti belalang yang berterbangan.

apabila sampai ke langit, maka pintu langit pun di ketuk dan bertanyalah penjaga pintu langi: "siapakah anda?" lalu malaikat yang mengiringi roh itu memperkenalkan dirinya "aku malaikat solse'ie yang membawa si polan" malaikat itu memperkenalkan kepada penjaga pintu langit itu dengan menyebut nama yang terbaik. gembiralah malaikat penjaga pintu langit itu sebab nama tersebut sudah lama ada dalam senarai dan mereka tertunggu-tunggu kedatangannya kerana katanya, roh si polan ini sangan mulai dan memiliki akidah yang benar..

di pintu langit kedua, roh tersebut disambut oleh malaikat dengan meriah kerana roh tersebut memilih amalan solat yang sempurna, sentiasa menjaga solat dengan kusyuk dan sempurna terhadap Allah..

( diringkaskan) di langit keenam pula, para malaikat mempersilakan roh itu melalui pintunya kerana ini orang yang telah berbuat baik dan taat kepada ibubapanya. hati seorang tua itu x pernah terguris dengan tingkah lakunya.

apabila smpai ke langit yang ketujuh, maka disambutlah roh tersebut oleh para malaikat. inilah orangnya yang telah bangun tengah malam ketika orang lain sedang lena tetapi di bangun beristighfar kepada Allah, memohon diampunkan segala dosanya, selain juga menjada anak-anak yatim..

akhirnya, sampailah ke suatu tempat yang bernama 'suradiq' iaitu suatu mahligai yang menempatkan orang yang mulia di kalangan orang mukmin. kemudian malaikat yang menjaga suradiq mempersilakan masuk roh yang soleh itu, disambut dengan suasana gilang gemilang.


tu la ceritanya.. best kan kalu kita salah salu roh yang bakal di angkat cm tu?? kita bole ke eh jadi cm tu? jawapan nye insyallah mmesti boleh pnye.. yang jnji niat kite.. kn?? :)

THE END~

Tiada ulasan: