Khamis, 29 November 2012

Isteri :)

Assalamualaukim semua :) ..

aku dapat info tentang kemualiaan isteri dalam islam..baru2 ni aku post tentang ibu kn?? so sekarang tentang isteri lak.. meh nk bagi tau.. bagi kawan2 aku ni tambah ilmu aku pon bole dapat pahala..senang je kn nk dapat pahala. :D ..

1. apabila suami pulang ke rumah dalam keadaan letih dan isteri melayan dengan baik, maka dia memperoleh pahala jihad.

2. wanita yang mneyebabkan suami keluar ke jalan ALLAh dan menjaga adab rumahtangga akna masuk syurga 500 tahun awal daripada suaminya. dia akan menjadi ketua 70 000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akn dimandikan di dalam syurga dan menunggang kuda yang diperbuat daripada permata yaqut.

3. wanita yang mnejaga solatnya,puasa dan taat kepada suami, Allah izikan sia memasuki syurga dari mana-mana pintu yang ai sukai..

4. kalau isteri melayan suami tanpa khianat, dia mnedapat pahala 12 tahun solat.

5. wanita yang meninggal dengan keadaan keredaan suaminya akan masuk syurga.

6. jika suami mengajar isterinya satu masalah agama, akan dapat pahala 80 tahun ibadat.

7. isteri yang memandang suami dengan kasih sayang dan suami memandang isteri dengan kasih sayang, maka ALLAH memandang dengan penuh rahmat.

8. jika suami mendatangi isterinya kemarahan,tetapi isteri melayan dengan baik maka dia akan mendapat separuh pahala jihad.

9. wanita yang taat berkhidmat  kepada suaminya, akan tertutup pintu2 neraka dan terbuka pintu2 syurga. masuklah dari mana2 pintu yang dia kehendaki dengan tiada hisab.

10. wanita yang taat akan suaminya, semua ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semua akan beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya dan walinya serta menjaga sembahyang dan puasanya.

taaarrraaa!! tu dia info2 yang menarik yang aku dapat.. bukan aku je tambah ilmu korang pon dapt gak ilmu kn?? :) .. aku baca ni semua aku rase cm bangga lak aku jadi perempuan.. tapi tu la dugaan sentiasa ade..tanda ALLAH sayang kita.. and nk duga jauh mana iman kita kn?? kekadang aku mengeluh jgak bler kne uji sikit..tapi bler tengok negara2 seislam kite lebih besar dugaan dorang.. dah2..aku ni bukan bole.. pantang bercakap kelaut semua topik kang.. haha.. kepada semua isteri solehah teruskan jihad anda di sisi ALLAH .. niat tu penting. :) .. yang baik dari ALLAH yang buruk dari diri kite sendiri..

THE END~

Tiada ulasan: